Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.
Menü

Nyereg, pedál és a kerékpáros ruházat fontossága

Miért van fontos szerepe a kerékpár alkatrészeknek és a ruházatnak; mit érdemes beszereznünk a mindennapi bringázáshoz?


A következő bejegyzésben „felruházunk” a tudással, és ha tetszett az írás, felruházhatod magad a Bikecafe webshop-jából.

Összefoglaljuk nektek, miért érdemes költeni a kerékpározásra, miért jó a technikai ruházat, vagy a „patent” pedál, hogy átlássátok nem minden a marketingről / eladásról szól.

Első körben, ez lehet a reakció:

  • Minek? Én csak munkába járok a kerékpárral.
  • Számolj egy kicsit utána: legyen napi 2 x 5 km utazás, heti 5 napon. Ez heti 50, durván havi 250 km biciklin töltött táv.

Szerintem ez már olyan mennyiségű idő, ahol megéri beruházni a biztonságra, a kényelemre és a hatékonyságra. A kerékpáros bukósisakokkal már foglalkoztunk, ezen lépjünk is túl, és haladjunk lefelé. Kezdjük a ruházattal, mi előnye van például egy kerékpáros nadrágnak, egy kesztyűnek.

A kerékpáros kesztyűk, azon felül, hogy védik a kézfejünket egy esésnél, más biztonsági és kényelmi funkciót is betöltenek. Vizes idő esetén, stabilabban tudjuk fogni a kormányt. Szárazon, melegen tarthatja kezünket, vagy kánikulában épp az izzadságot szívhatja fel. A párnázott tenyérrésszel ellátott modellek pedig csillapítják a rázkódást és a terhelést a kézfejen és a csuklón.

Ha már „erre” járunk a markolat is hasonlóan működik – legyen akár vastagabb, puhább, zselés, kinek, mi, javítja a stabilitást, komfortérzetet.


A kerékpáros mez szabásának, anyagának köszönhetően praktikusabb viselet, mint egy utcai pamut póló. Általában gallérosok, ha reggel még hűvösebb az idő, védi a nyakunkat. Hosszú ujjú verziónál a csuklórész a legtöbb típusnál zárt, hogy ott se jusson be a huzat és ne csússzon fel a szára. A hátsó / oldalsó zsebek a hétköznapokban is jól jöhetnek. Ha mondjuk egy telefon, egy pénztárca, egy kulcs kell csak az útra, azt pont berakhatjuk a zsebekbe.

Léteznek már utcai fazonok, amik simán megfelelnek munkába menet vagy akár egy esti kiülős iszogatáshoz is.


A bringás nadrág talán az egyik legnagyobb „mumus”. Passzentos, simulós, sokat mutató darab – sokaknak idegen a viselete. Ezekben a ruhadarabokban belül rejlik a lényeg. A szivacsos / zselés betét kényelmesebbé teszi a tekerést és másnap is rá fogunk tudni ülni a nyeregre. Hosszabb utak során a zsibbadás is elkerülhető általa. A betétek közt van férfi / női, vastag / keskeny, széles / vékony – minden kerékpározási stílushoz, felhasználáshoz. De azokra is gondoltak a tervezők, akik szemérmesebbek, vagy nem érzik jól magukat feszülős ruhadarabokban. A bringás nadrágokból is találunk már olyat, ami látszólag egy átlagos bermuda, sőt szoknya verzióban is léteznek már.


A nyereg szintén egy fontos eleme a tekerésnek, hiszen ezen a felületen érintkezünk leginkább utazás közben.

Minden bicikli típushoz találunk kifejezetten hozzávalót és természetesen férfi, női, gyermek változatokat is, különböző méretekben. A BikeCafe üzletében jelenleg pontosan megmérheted az ülőgumóid közötti távolságot, a nálunk kihelyezett mérő eszköz segítségével. Néhány másodpercre kell csak ráülni, mint egy székre, és máris megmondja medencecsontod pontos méretét. Alapból minden biciklin az adott típusnak megfelelő ülés lesz, de sok apróságban változhatnak az igények mind alkatilag, mind felhasználás szempontjából. Első körben érdemes az eredeti alkatrésszel indulnunk és ha úgy érezzük, nem az igazi, akkor könnyedén leválthatjuk azt.


Egy picit bővebben nézzük meg a cipő / pedál részeket is.

Ha első körben csak cipőben gondolkodunk, önmagában már az is nagy előny kerékpározás közben. Léteznek olyan lábbelik, amik alkalmasak tekerésre és gyaloglásra is. Ha nem is akarunk rögtön „összekapcsolódni” a biciklinkkel, akkor is hasznukra lehet egy kerékpáros cipő. Például a kemény, merev talp javítja a komfortot és kevésbé fárad benne a lábfejünk. Bizonyos modelleknél pedig megerősített orrész védi lábujjainkat. Kialakításukat minden esetben úgy tervezték, hogy a legnagyobb komfortérzetet biztosítsák az adott kerékpáros stílushoz.

Az igazi varázslat pedig akkor következik be, amikor rápattintjuk a lábunkat a pedálra.

Elsőre persze hozzá kell szokni, és igen, benne van a pakliban, hogy elesünk miatta. De legyünk őszinték, kisebb esések egyébként is előfordulhatnak ha kerékpározunk. Kis gyakorlással és megszokással megtanuljuk kezelni és automatikusan fogjuk pattintgatni a lábunkat.

Főleg az országúti típusokban gyalogolni sem lesz kifejezetten öröm, kényelmetlen lehet és csúszós. Bár már léteznek stoplivédők is, pont ennek a problémának a kiküszöbölésére, vagy választhatunk olyan modellek közül is, melyekben a gyaloglás sem jelent gondot. Ettől a pár apró nehézségtől eltekintve viszont sok előnnyel járnak az SPD (MTB, Gravel)/SPD-SL (Országúti) rendszerű cipők. Azáltal, hogy „eggyé válunk” a kerékpárunkkal hatékonyabb lesz a tekerésünk, vegyünk csak például egy emelkedőt. Egyrészt teljes körben tudjuk hajtani a pedált, húzunk is, nemcsak taposunk így jobban eloszlik az erőkifejtés. Fixen van a lábunk, ezáltal stabilabb lesz a pozíciónk, a terhelés is egyenletesebb lesz. (Persze ehhez szükséges a megfelelő beállítás is.)

Röviden összefoglalva: léteznek SPD és SL, KEO rendszerek.

Mindegyiknek megvan a maga főbb területe. Ha városi, terep (MTB) bringázásról van szó, akkor az SPD pedál a jellemzőbb. Ezek leginkább alumínium anyagból készülnek. Kisebbek, könnyebbek, strapabíróbbak és bizonyos viszonyok esetén nem ragad meg rajtuk a sár. Az ehhez tartozó cipők, vastagabb, barázdált talppal rendelkeznek.

Az SL és KEO hasonló szerkezet, elsősorban országúti bringások használják. Nagyobb felületen érintkezünk a pedállal, így nagyobb erőt tudunk átvinni. Alumínium, karbon vagy titán is létezik belőlük – a súly minimalizálásának érdekében. Az ilyen lábbeliknél a gyaloglás nem lesz túl komfortos, igaz, aki ilyen cipőt használ, általában a tekerést helyezi előtérbe, nem a túrázást.

(Léteznek mágneses változatok is, de azt szinte csak profik használják és nem éppen olcsók.)

 

Reméljük, ezzel a tömör összefoglalóval kicsit sikerült bemutatni a legtöbbet használt kerékpáros ruhák, felszerelések előnyeit.

Nem kell profi bringásnak lennünk, ahhoz, hogy használjuk ezeket. Bármelyik pilóta utazását segítheti a felsorolt dolgok egyike, külön-külön vagy együtt használva. Szerencsénkre napjainkban a piac soklétű és változatos, nehezen hiszem, hogy ne találnánk meg a számunkra megfelelő kiegészítőket. Ha kedvet kaptál, várunk szeretettel üzletünkben, vagy webshopunkban!

Az összes kerékpáros alkatrészért KATTINTS IDE !

Az összes kerékpáros ruházatért KATTINTS IDE !

Keresés